Vissa dagar är det underbart att träna hund

Eller inte lika underbart.
Idag var en mindre underbar dag. Dooley´s var off, Smira var speedad och jag var tappad.
Jag vet inte vad det var med Dooley´s idag, men konstig var hon. Vi tränade lite ingångspositioner och lite frittfölj. Positionerna är det ju inget fel på men vad hon hade för tankar om fria följet vet jag tusan. Det var inte vidare intressant alls. Jag testade att lägga ut en extern belöning framför henne också, det gick okej typ 2-3 gånger. Sen la jag ner, hon var inte på hugget.
Dock tror jag att det ändå ska kunna gå bra med extern belöning om vi testar när hon är lite mer med i spelet.

Jag har försökt plocka bort handhjälpen på Smiras utgångsposition. Till en början har det gått ganska bra. Hon har ju väldigt lätt för att hamna för långt fram, och jag har, som sagt, väldigt svårt för att se vad som är en korrekt position.
Hamnar hon fel en gång och jag ber henne på nytt så blir hon frustrerad och börjar hoppa mot min hand, detta är inget jag vill ha. Men jag vet inte om det spelar så stor roll när hon gör det så? Första gången gör hon ju inte det, om hon inte är väldigt på.
I alla fall så började jag visa henne rätt igen, och lyckas bromsa henne. Det är lättare när hon tar ut svängen lite längre bak och inte vänder direkt.
Sen plockade jag bort handhjälpen litegrann så att jag visar ganska högt i början och sen stannar jag med handen bakom ryggen. Det gick också helt okej.
Förutom att hon ofta hamnar långt fram så hamnar hon också snett, ibland utåt och ibland inåt. Kruxigt det här.
Jag provade också att lägga en extern belöning bakom, men den fick föga effekt som jag ville. Hon fick mest svårare att vända upp, vidare längre bak hamnade hon inte ;p.

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

Lämna en kommentar